De Nieuwe Verbinding
De Nieuwe Verbinding
mei 2025
© mei 2025 "De nieuwe verbinding"
Groter en veelkleurig speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van een nieuw ontwerp. Ook bij dit werk werd het daardoor een spannend en onvoorzien eindresultaat. Secundair was de doelstelling dat het werk op een zekere manier "verbinding" zou moeten laten zien.
Tijdens de start van dit project is uitgegaan van een massief geheel, werkend vanuit een grote en dikke essenboom. Al snel werd duidelijk dat dit onwerkbaar zou worden, kortom niet te tillen en dus ook moeilijk te vervoeren.
De knetterbijl, anders geschreven, de motorzaag erin. Maar wat dan, de gemaakte schets van een mensfiguur op ware grootte was een doelstelling.
Na wat speurwerk een alternatief gevonden, massief hout vervangen door spijlen. Eerste poging waren een hoeveelheid ribben en botten, de verbindig daarvan gaf veel technische onmogelijkheden. Niet conform de realiteit, daarom uiteindelijk de denkbeeldige botten en ribben verticaal gemaakt van spijlen beukenhout, uiteindelijk kwam bij alles wat we hebben ontworpen de vraag: hoe verbinden we de onderdelen? Duidelijker kan het begrip verbinding niet of nauwelijks worden weergegeven.
"Less is more" werd werkelijkheid, meer dan tevreden zijn we met het eindresultaat. Sterker nog, na de eerste reactie is een droom ontstaan. Dit werk zou zo maar een try-out kunnen zijn van een veel groter kunstwerk. Een schaalmodel als ontwerp.
Een grote kunstwerk van staal, beton. Duurzaam, sterk met de verhoudingen conform dit design, maar het geheel 5 keer zo groot.
Wie weet vinden we een geschikte locatie, een groot budget en een mede-initiatiefnemer ??
mei 2025
© mei 2025 "De nieuwe verbinding"
Groter en veelkleurig speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van een nieuw ontwerp. Ook bij dit werk werd het daardoor een spannend en onvoorzien eindresultaat. Secundair was de doelstelling dat het werk op een zekere manier "verbinding" zou moeten laten zien.
Tijdens de start van dit project is uitgegaan van een massief geheel, werkend vanuit een grote en dikke essenboom. Al snel werd duidelijk dat dit onwerkbaar zou worden, kortom niet te tillen en dus ook moeilijk te vervoeren.
De knetterbijl, anders geschreven, de motorzaag erin. Maar wat dan, de gemaakte schets van een mensfiguur op ware grootte was een doelstelling.
Na wat speurwerk een alternatief gevonden, massief hout vervangen door spijlen. Eerste poging waren een hoeveelheid ribben en botten, de verbindig daarvan gaf veel technische onmogelijkheden. Niet conform de realiteit, daarom uiteindelijk de denkbeeldige botten en ribben verticaal gemaakt van spijlen beukenhout, uiteindelijk kwam bij alles wat we hebben ontworpen de vraag: hoe verbinden we de onderdelen? Duidelijker kan het begrip verbinding niet of nauwelijks worden weergegeven.
"Less is more" werd werkelijkheid, meer dan tevreden zijn we met het eindresultaat. Sterker nog, na de eerste reactie is een droom ontstaan. Dit werk zou zo maar een try-out kunnen zijn van een veel groter kunstwerk. Een schaalmodel als ontwerp.
Een grote kunstwerk van staal, beton. Duurzaam, sterk met de verhoudingen conform dit design, maar het geheel 5 keer zo groot.
Wie weet vinden we een geschikte locatie, een groot budget en een mede-initiatiefnemer ??



